-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44508 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:40

چرا در اسلام ازدواج موقت جايز است؟ آيا اين مسئله موجب گسترش فحشا نمي شود و اصلاً فرقي با آن دارد؟

غريزة جنسي يكي از نيرومند ترين غرائز انساني است، تا آن جا كه پاره اي از روانكاوان آن را تنها غريزه اصيل انسان مي دانند و تمام غرائز ديگر را به آن باز مي گردانند. از سوي ديگر اين يك قانون كلي است كه اگر به غرايز طبيعي انسان به صورت صحيحي پاسخ گفته نشود، براي اشباع آن متوجه طريق انحرافي خواهد شد، زيرا غرايز طبيعي را نمي توان از بين برد. فرضاً بتوانيم آن را سركوب كنيم، چنين اقدامي عاقلانه نيست، زيرا مبارزه با قانون آفرينش است، بنابراين راه صحيح آن است كه غرائز را از طريق معقولي اشباع كرد و از آن ها در مسير زندگي بهره برداري نمود.

از طرف ديگر در بسياري از محيط ها افرادي در سنين خاصي قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متأهل درمسافرت هاي طولاني و يا در مأموريت ها و يا به علل ديگري با مشكل عدم ارضاي غريزة جنسي رو به رو مي شوند. اسلام كه قوانينش را خداي عالم بر تمام مصالح و مفاسد و نيازهاي دروني و بيروني بشر فرستاده است، براي پاسخ گويي صحيح و همه جانبه به اين غريزه طبيعي، دو راه تعيين فرموده است: يكي ازدواج دايم و ديگري موقت.

چنان چه اين دو برنامه الهي با شرايط و مقررات تعيين شده از سوي شرع عملي گردد، هم به يكي از غرايز انساني پاسخ طبيعي داده مي شود، و هم حقي از كسي پايمال نمي گردد و كسي بدبخت نمي شود و از گسترش فحشا و فساد جلوگيري مي شود. روايتي از حضرت امير(ع) نقل شده كه اگر ازدواج موقت در جامعه جريان يابد، هيچ انسان غيرتمندي تن به زنا نمي دهد.

البته ممكن است افراد متخلّفي پيدا شوند كه از اين قانون سوء استفاده نمايند، ولي بايد توجه داشت در تمام يا اكثر قوانين، افراد منحرف، تخلّف و سوء استفاده مي كنند، ليكن اين نقض قانون نيست، بلكه عيب سوء استفاده كنندگان است كه بايد اصلاح گردند.

ازدواج موقت شرايطي دارد كه با توجه به شرايط، اشكالات طرح شده كاملاً منتفي است.(1)

شرايط ازدواج موقت:

1ـ خواندن صيغه عقد، كه به عربي صحيح خوانده مي شود، و اگر مرد و زن نتوانند صيغه را به عربي صحيح بخوانند، به هر لفظي كه صيغه را بخوانند صحيح است و لازم نيست وكيل بگيرند، اما بايد لفظي بگويند كه معني متعت و قبلت را بفهماند، مثلاً متعه كردم، قبول كردم.

2ـ كسي كه صيغه را مي خواند، بالغ و عاقل باشد.

3ـ زن و مرد به ازدواج راضي باشند.

4ـ زن اگر دختر باكره باشد، بايد از پدر يا جد پدر خود اجازه بگيرد.

5ـ مدت زناشويي معين شود.

6ـ تعيين مهريه، زن و مرد به پول يا مال ديگري توافق كنند و در عقد ذكر نمايند.(2)

ذكر سه نكته لازم است:

1ـ چنان چه در عقد موقت فرزندي متولد شود، داراي حقوق فرزند متولد شده از زن دائمي است.(3)

2ـ زن مي تواند در عقد موقت شرط كند شوهر با او نزديكي نكند و فقط لذت هاي ديگر را ببرد.(4)

3ـ اگر در عقد موقت زن بالغ و غير يائسه باشد و نزديكي انجام گيرد، بايد 45 روز (دو حيض) عده نگه دارد.(5)

با دقت در مطالب در مي يابيم كه ازدواج موقت نه تنها موجب گسترش فحشا نمي شود، بلكه از آن جلوگيري كرده و از بي حد و حصر بودن آن جلوگيري به عمل مي آورد. اسلام براي به كنترل در آوردن غريزة جنسي و اين كه انسان در هر حال و هر صورتي و بدون ضابطه نمي تواند به ارضاي غريزي جنسي روي آورد، موضوع ازدواج را خواه به صورت دائم يا موقت مطرح كرده است.

ازدواج موقت شبيه همان است كه امروزه در كشورهاي ديگر به نام ازدواج توافقي مطرح مي شود كه زن و شوهري توافق مي كنند تا مدت چند سال با هم زندگي مشترك داشته باشند و در صورت موافق بودن علايق و سليقه ها در روحيات يكديگر، با هم عقد ازدواج دائم ببندند. ازدواج توافقي ممكن است تا پايان عمر هم طول بكشد و كاملاً مشخص است كه اين عمل با آنچه در كشورها به نام فحشا وجود دارد، متفاوت است.

پي نوشت ها:

1. براي اطلاع بيشتر به تفسير نمونه، ج 3، ص 340 ـ 345 مراجعه شود.

2. امام خميني، توضيح المسائل، مسئلة 2363 و 2370 و 2376؛ تحريرالوسيله، ج 2، ص 289، مسئلة 5 و ص 290، مسئلة 9.

3. تحريرالوسيله، ج 2، ص 291، مسئلة 13.

4. توضيح المسائل، مسئلة 2423.

5. تحريرالوسيله، ج 2، ص 291، مسئلة 16.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.